מדד מעלה

מדד מעלה לאחריות חברתית

היום, יותר ויותר, חברות מסביב לעולם מבינות ש"אחריות חברתית" משתלמת ברכישת האמון וההערכה של לקוחותיהן, ספקיהן ועובדיהן כאחד. איך מוגדרת אחריות חברתית", מה הם ה"ערכים" שלנו כאשר זה נוגע לעולם העסקים והיכן הדברים מתחברים. האם עסק קטן לדוגמא צריך בכלל לדבר בשפה של "ערכים" ו"אחריות חברתית".

ה"יזמים החברתיים " אותם אנשים שבחזונם ובעבודתם משתמשים בכלים מעשיים ואוריינטציה עסקית לפתח דרכים חדשות לפתרון בעיות בחיינו. דרכים המבוססות על חשיבה יצירתית ואמיצה "מחוץ לקופסה" , עם דגש על שילוב ערכים חברתיים עם מטרות עסקיות:בריאות, חינוך, סביבה סחר הוגן ועוד. נדמה שכאשר עולה הנושא של "אחריות חברתית" בעולם העסקי בתקשורת או ברבי-שיח אקדמיים וציבוריים, השיחה תמיד מתרכזת באותן חברות רב-לאומיות עם אלפי עובדים עם נוכחות בעשרות ארצות העולם.  נוצר הרושם כאילו שהנושא כלל לא נוגע למנהלי עסקים קטנים או עצמאיים, היכן שהעסק ובעל העסק זה לעיתים היינו הך. הסקטור הזה, לפי טיעון זה, עסוק בלדאוג להישרדותו ולפרנסתו, אין לו זמן וסיבה להתעסק עם דברים "גדולים" כמו אחריות חברתית, ערכים, וכיו"ב.

בואו ונבחן זאת יחד
. האם לעסק הקטן אין לקוחות, ספקים, וצורך לשתף פעולה עם אוכלוסיות שונות? האם העצמאי לא חי ונושם את אותו אויר שנושמים השכירים במקומות עבודתם? גם העסק הקטן צריך להבין את ההשפעה שיש בעבודתו, איך היא מתחברת לכלל הקהילה והחברה. מה שבקונצרנים הגדולים נידון באמצעות ישיבות בוועדות ומחלקות המתואמות על ידי מנהלת משאבי אנוש בליווי חוברות עבי-כרס, נמצא בעסק הקטן בעיקר במקום אחד- בראש ועל הכתפיים של אותו מנהל\בעל חברה! המונח "אחריות חברתית" ,לעניות דעתי, איננו רק סלוגן אופנתי שמשתלם לדקלמו על מנת להישמע טוב בעיני אחרים, אלא ערך חשוב שבלעדיו טועים גם בדרכי החיים וגם בדרכי העסקים.

A business that makes nothing but money is a poor kind of business. (Henry

Ford, industrialist, 1947)

ומה הם בעצם "ערכים"? המילה "ערכים" אומרת דברים שונים לאנשים שונים, אבל בכל מצב הוא משדר מסר חשוב. ערכים הם הדברים, העקרונות והאמונות החשובים ביותר עבורנו, בלי קשר אם הם ברמה של הארגון או ברמה של האדם הפרטי. ערכים יושבים בליבה של כל עסק- קטן ככל שיהיה- ומשמשים כמפת דרכים ומצפן פנימי לכל דבר. אני סבור שערכים הם הרבה מעבר למה שהמורה כתבה על הלוח בהיותנו תלמידים בבית-ספר או שהמדריך בצופים דקלם בפעילות בסניף. הם שונים, לדעתי, מהאידיאלים שלנו, כי אידיאלים מתייחסים למשהו "רחוק" וקשה להשיגו. ערכים הם מי שאנחנו, כאן ועכשיו, מה שאנחנו עושים, לא מה שאנו אומרים שאנו עושים. אדם שאומר ש"משפחה" הוא ערך עליון אצלו אבל בקושי נמצא איתם, או שמצהיר שחשוב לו שיתוף פעולה אבל בפועל חי, עובד ומחליט הכל לבד, לא ממש חי את הערכים האלה. אולי יש לו כוונות טובות, אבל הערכים? הם במקום אחר, כנראה.

לא כל הערכים האמיתיים שלנו נשמעים נשגבים כל-כך. אצל רובנו יש ערכים פשוטים אבל מאוד חזקים למרות שלא נוטים לחשוב עליהם כערכים, כגון: להרגיש טוב, להראות טוב, להימנע מכאב, להיות נאהב, ולהרגיש בטוח. וטוב שזה כך, הרי אנו בני אדם החיים בתוך חברה, עם כל המשתמע מזה. אבל נדמה לי שרובנו מצפים לביטוי ערכים נוספים בחיינו ובעבודתנו שבזכותם אנו נעים קדימה, כמו סיפוק מעשייה, מתרומה ועזרה לאחרים. ערכים כמו הרצון ליצור משהו חדש והחופש לבטא את כישרוננו ורצוננו ביצירתיות, אהבה ובחופש. והיינו רוצים להאמין שבעבודתנו בעולם העסקים אנו פועלים על פי ערכים כמו אמון, יושר, סחר הוגן ויושרה, בין היתר.

ערכים לא באים "מלמעלה" אלא צומחים "מלמטה", "מהאדמה" ומה"בטן". איני מאמין שניתן להפריד בין "ערכים עסקיים" ו"ערכים אישיים". ההפרדה הזו היא מלאכותית בעיני, הלא זה אותו אדם שחי ופועל על פי שניהם. אישית, תמיד ניסיתי לפעול לפי "כלל אצבע" מסוים: להתרחק מאנשים שהשקרים, הבגידות וה"דורסנות" הם המאפיינים את דרך התנהלותם. תמיד נראה לי שאם כך נוהג אדם בשטח אחד של חייו ייתכן מאוד ואותה אסטרטגית פעולה תופיע גם בתחומים אחרים של החיים. וגם ההיפך הוא הנכון. כאמור, כלל אצבע זה כלל אצבע, ויש יוצאים מן הכלל. אבל כקו מנחה הוא משרת אותי היטב. הוא מזכיר לי עם מי אני הולך לישון בלילה ועם מי אני קם בבוקר… עם עצמי.

בתור מאמן אישי ועסקי חשוב לי להזמין את המתאמן- ולסייע לו בכך- להיכנס לתוך אותו מרחב של נקודת המפגש המאוד מיוחדת ובעלת העוצמה:אותה נקודה שבה הוא נמצא בהרמוניה עם ערכיו האמיתיים, ששם הוא גם מבטא את כישוריו וגם עוסק במשהו שיש בו מידה גבוהה של passion. אותה נקודה מהווה עבורנו באימון את נקודת ההתייחסות- כאשר סטינו ממנה יש לחזור אליה, וכאשר נמצאים שם יש ליצור ולהעמיק את הפעילות- כי שם, אני מאמין, תצא ההצלחה המשמעותית ביותר.

So, what values do you stand for in your business?

If you have integrity, nothing else matters. If you don't have integrity, nothing else matters. (Alan Simpson, former U.S. Senator)

http://www.ashoka.org/social_entrepreneur

http://www.schwabfound.org/whatis.htm

מודעות פרסומת